کد خبر : 28269
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

یادداشت؛

رامین مهمانپرست و رد پای یک چهره ملی در انتخابات مجلس گیلان

رامین مهمانپرست و رد پای یک چهره ملی در انتخابات مجلس گیلان
رامین مهمانپرست و رد پای یک چهره ملی در انتخابات مجلس گیلان؛

✍️ یادداشت؛ سارا حقیقی فعال رسانه‌ای در گیلان

کمتر از ۲۰ روز به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانده و مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در یازدهم اسفند سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.انتخاباتی که طبق آخرین آمار تعداد داوطلبان آن تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده و نشان دهنده این موضوع است که به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر کاندیدا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این روزها با توجه به نزدیک شدن به روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رشت شور انتخاباتی روز به روز بیشتر شده و اکثر طیف‌ها و احزاب در حال نهایی کردن لیست مدنظر خود هستند. آرایش سیاسی احزاب و جناح‌ها کم کم مشخص شده و در کنار برگزاری جلسات غیررسمی احزاب و گروه‌ها، فعالیت‌های میدانی و دیدارهای چهره به چهره کاندیداها با معتمدین محلات و افراد مورد وثوق مناطق و بزرگان اقشار و اصناف گوناگون نیز به اوج خود رسیده است. تا جایی که شواهد حاکی از این است که هر چقدر اصولگرایان به دنبال پر رونق تر کردن فضای انتخابات هستند از آن سو جبهه اصلاحات در هفته‌ای که گذشت فعالیت خاصی نداشته و به صورت چراغ خاموش حرکت می‌کنند.

از طرفی طی روزهای اخیر در پی انتشار راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات و تکرار شبهات این جریان نسبت به ساختارها و رویه‌های قانونی انتخابات برخی چهره‌های اصول‌گرا مثل منوچهر متکی عضو شورای وحدت اصول‌گرایان به این صحبت‌ها واکنش نشان داده اند. ایشان در مصاحبه با یک رسانه دولتی گفت:«اینکه اگر انتخابات نمایشی بود، شما در این کشور سر کار نمی‌آمدید. این دوستان موقعی که دولت را در دست دارند مخالف نظام و زمانی که در دولت نیستند مخالف دولت می‌شوند و این رویکرد شایسته‌ای نیست. با چنین تعبیری توهین به مردم و توهین به نظام می‌کنید و این تعبیر اصلا درست نیست. البته شما نسبت به عدم تایید صلاحیت بخشی از نامزدهایتان اعتراض دارید که این راهکار خود را دارد.

اما علی‌رغم ادعای جریانات اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه انتخابات مجلس دوازدهم نمایشی بوده و یا حتی با وجود برخی تنگ نظری‌ها در تأیید صلاحیت نامزد‌هایی که چهره ملی داشتند و مورد احترام مردم و تمامی جریان‌های سیاسی بودند ، با وجود همه این مباحث در میان کاندیداهایی که از حوزه انتخابیه شهرستان رشت تایید صلاحیت شدند رد پای یک دیپلمات برجسته و یک چهره ملی دیده می‌شود که گویا به مزاج خیلی‌ها خوش نیامده و تمایلی ندارند این چهره با دارا بودن تجربه، شهرت و پشتوانه سیاسی در این عرصه فعالیتی داشته باشد.

رامین مهمانپرست، یکی از کاندیداهای حوزه انتخابیه شهرستان رشت است که برای نخستین بار از این شهرستان کاندیدای انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ شده است. وی از دیپلمات های ارشد جمهوری اسلامی است که معاون وزیر ، دستیار ویژه وزیر خارجه و سخنگوی این وزارت خانه بوده است.

مهمانپرست مدرک کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دارد. ایشان تحصیلاتش را در کانادا ادامه داده است، و از دانشگاه کارلتون مدرک MBA دریافت کرده است.

در ۹ آبان ماه سال ۱۳۸۸ مهمانپرست به عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه و نیز سخنگوی وزارت خانه در دوران وزارت منوچهر متکی برگزیده شد که در ادامه در دوران وزارت علی اکبر صالحی با حفظ سمت ، مسئولیت ریاست مرکز دیپلماسی عمومی را هم بر عهده گرفت.

مهمانپرست در تایلند و قزاقستان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی حضور داشته، و مدیرکل هماهنگی های امور فرهنگی و نیز معاون مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه بوده است. وی در سال ۱۳۹۲ به علت کاندیداتوری ریاست جمهوری از سمت خود استعفا داد، مهمانپرست در سال ۱۴۰۰ نیز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و به فعالیت انتخاباتی پرداخت.

مهمان پرست، سوابق اجرایی متعددی را در کارنامه حرفه‌ای خود به جای گذاشته است و اکنون بیش از ۳۷ سال سابقه مدیریت در عرصه دیپلماسی داشته و عضو شورای راهبری وزارت خارجه می باشد.

همچنین مهمانپرست، از چهره‌های سیاسی است که سال‌ها در حوزه‌ی سیاست خارجی فعال بوده و بارها درباره خط و ربط خود درباره فعالیت در جناح‌های مختلف به رسانه‌ها گفته است: «من نزدیک به خط ملتم؛ یعنی از وظایف‌مان در وزارت خارجه است که باید از منافع ملی حمایت کنیم و به همین دلیل کسانی که در وزارت خارجه خدمت می‌کنند نباید عضو جریانات و احزاب سیاسی باشند. ممکن است گرایشات مختلفی داشته باشند، ولی حتما در عمل باید بدنبال منافع ملی باشند و آن چیزی که به مردم ربط پیدا می‌کند و منافع آنها را تامین می‌کند را دنبال کند. عملکرد من هم نشان‌گر همین دیدگاه است. در هر دولتی سمتی داشته‌ام، از سفیر تا سخنگو و از روی این سمت‌ها نمی‌توان خط مشی سیاسی را مشخص کرد. در مقاطع مختلف باید وظیفه‌مان را انجام دهیم».

او در ادامه مصاحبه قبلی خود با انصاف نیوز گفته که« معتقد است دولت‌هایی که از جریانی خاص برآمده‌اند باید در سیاست‌ها منافع گروه و جناح خود را دنبال کنند که این موضوع به منافع ملی خسارت می‌زند: «ما باید از تمام نیروهایی که دلسوز کشورند استفاده کنیم.”

اکنون دیگر وقت آن است که فکر و چاره ای به حال اوضاع وخیم شهرستان رشت کنیم و به جای اینکه به افرادی که آزمون خود را پس داده‌اند دوباره فرصت دهیم در یک تصمیم وجدانی و اخلاقی، به نخبگانی میدان دهیم که همه سرمایه های کشور را ذیل منافع ملی تعریف می کنند. زیرا افتادن در گرداب بازی های تکراری انتخاباتی که سال ها در شهر ما به جریان افتاده ، اثرات مخرب جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.