در دوران پاندمی کرونا زندگی افراد جامعه با چالش های مختلفی در زمینه های شغلی، فعالیت های بدنی و سبک زندگی روبرو شده است.با طولانی شدن مدت زمان قرنطینه و خانه نشینی، فارغ از مباحث دیگر، یکی از مسائلی که در خانواده ها به یک معضل تبدیل شده و آرامش خیلی‌ از افراد را بر هم زده، بحث پرکردن اوقات فراغت اعضای خانواده است.

یادداشت ،سارا حقیقی ،گیل ابراز _ این روزها بسیاری از خانواده ها به جای مطالعه، ورزش و معاشرت با اعضای خانواده با داشتن گوشی های هوشمند و نصب اپلیکیشن های مختلف نظیر تلگرام ،واتساپ ،یوتیوب و پرطرفدارترین آن که میتوان به اینستاگرام اشاره کرد،بیشترین زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می‌کنند.

حتما نیاز نیست پزشک باشیم تا بدانیم که عوارض کم تحرکی سیستم ایمنی بدن را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند. متاسفانه شیوع ویروس کووید – ۱۹ ،امکان فعالیت در باشگاه های ورزشی و امکان استفاده از لوازم ورزشی عمومی در پارک ها را هم‌ به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی تا حد زیادی محدود ساخته است. لذا همه این مسائل مهم بهداشتی دست به دست هم داده تا اغلب فعالیت های ورزشی به فضای بسته خانه منتهی شود.

اما با در نظر گرفتن تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و خانه نشین شدن طیف گسترده ای از دانش آموزان، دانشجویان، معلمین و …..و برگزاری کلاس های آنلاين متاسفانه سبک زندگی “غیر فعال” در جامعه رواج پیدا کرده و اکثر افراد ساعت ها پشت میز نشینی و کار با کامپیوتر و گوشی‌های موبایل را در منزل تجربه می‌کنند.

حال با توجه به اینکه به کرات از رسانه های مختلف عوارض کم تحرکی نظیر اضافه وزن و چاقی، اختلالات اضطرابی، استرس ،سکته مغزی، بیماری های قلبی و فشار خون و… به افراد یاد آوری می شود،اما جاذبه شبکه های اجتماعی ،مانع فعالیت های ورزشی افراد شده است.

به عنوان نمونه اگر قابلیت Activity Dashboard (داشبورد فعالیت)، کاربران اینستاگرام را،چک کنیم نشان می دهدکه بیشتر افراد در منزل برای پر کردن اوقات فراغت خود به جای انجام فعالیت های ورزشی روی مبل لم داده و بیشترین زمان خود را در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام اختصاص می دهند.

با این اوصاف بی تحرکی در این دوران تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می شود و پیامدهای منفی مهمی همچون از دست دادن استقلال حرکتی و احتمال ابتلا به آتروفی یا تحلیل‌رفتگی عضلانی و چربی را افزایش می‌دهد.

اما متاسفانه،همچنان افراد ترجیح می‌دهند به جای انجام حداقل ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی در طول روز مولتی ویتامین مورد نیاز بدن خود را با مصرف خوراکی‌های کاذب و سهل‌الوصول مجازی درشبکه های اجتماعی به دست آوردند و آهنگ سلامتی خود را به تدریج مختل کنند.

بایدبدانیم،انجام ولو چند فعالیت بدنی ساده مانند فعالیت های هوازی ،تمرينات کششی ،پیاده روی بهتر از بی تحرکی است میتواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت و بی تحرکی را تا حد زیادی خنثی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *