کد خبر : 31023
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

اخبار اقتصادی گیلان ؛

بررسی چالش‌های صنعت چای در اتاق بازرگانی گیلان

بررسی چالش‌های صنعت چای در اتاق بازرگانی گیلان
جلسه کارشناسی سندیکای چای با حضور جهانساز رئیس سازمان چای کشور در محل اتاق بازرگانی گیلان برگزار شد؛

به گزارش پایگاه خبری گیل ابراز؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، جلسه کارشناسی سندیکای چای با حضور جهانساز رئیس سازمان چای کشور در محل اتاق بازرگانی گیلان برگزار شد.

قاسم رضائیان رئیس اتاق به معضلات حاکم بر کل بخش کشاورزی پرداخت و چای را در کنار برنج در زمره محصولات آسیب دیده این بخش برشمرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای، زیتون و کیوی اظهار داشت، انتظار در خصوص محصولات مزیت‌دار استان حمایت و مساعدت با تولیدکنندگان است اما متأسفانه تصمیمات مغایر با این هدف بوده و غالبا توسط غیرگیلانی‌ها و خارج از استان اتخاذ می‌شود، قاسم رضائیان کامیابی اصفهان و تبریز را به نقش‌آفرینی آن‌ها در تصمیمات کشوری مرتبط دانست.

وی با اشاره به صادرات ۴,۱۹۵ تنی به ارزش ۵,۵۷۰,۹۹۴ دلار چای در شش ماهه نخست سال از گمرکات گیلان افزود و گفت: حل مشکلات چای به صورت زیربنایی بسیار دشوار است و تجارت چای از سال ۷۳ و ۷۴ در مسیر انحرافی حرکت می‌کند و چندنرخی بودن ارز تجارت کشور را متأثر ساخته و منجر به شکل‌گیری فساد بزرگ چای شد که بازتاب‌های منفی فراوانی داشت.

وی همچنین خواستار حل معضلات چای به صورت استانی و از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شد و تأکید نمود، در صورت عدم توفیق در این زمینه، اتاق آمادگی دنبال کردن موضوع در سطح ملی را نیز دارد.

در ادامه، جهانساز رئیس سازمان چای کشور ضمن برشمردن جایگاه رفیع اتاق بازرگانی در طرح معضلات و مشکلات اظهار داشت: دانش فنی چایکاران همتراز همتایان خود در دیگر کشورها از جمله هند بوده و بیشترین آسیب به این محصول از سوی بازار و بازارسازی وارد شده است. با اینکه چای وارداتی گرانتر از چای داخلی است، با اینحال چای داخلی با استقبال مواجه نشده که نشان می‌دهد بخش خصوصی نتوانسته به بازار راه پیدا کند و ریشه‌های آن را می‌توان در بسته‌بندی یا برندسازی جستجو کرد. چراکه پیشران تمامی فعالیت‌های ضروری بازار است.

نیک سیرت مشاور اتاق بازرگانی نیز با انتقاد از اینکه بخش بازرگانی در مورد صادرات از یک بلاتکلیفی مشخص رنج می‌برد، خواستار فراهم‌شدن بسترهای رفاهی برای بخش صادرات همچون بخش واردات شد.

در ادامه سمیعی رئیس هیأت مدیره سندیکای چای، صادق حسنی مدیر اجرائی سندیکای کارخانجات چای شمال، احمدی شاد نماینده جهاد کشاورزی، داداش‌پور نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و حسن‌پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود برای برون رفت از شرایط موجود پرداختند.

در پایان جلسه، قاسم رضائیان با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای سازمان‌ها و نهادها اظهار داشت که کمیسیون‌های تخصصی اتاق بسیار پویا و فعال هستند و اتاق بازرگانی متعلق به تمام فعالان اقتصادی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد، اتاق پایگاه حضور فعالان اقتصادی است و این اتاق می‌تواند بسترساز اقدامات متمرکز باشد و این امیدواری وجود دارد که در ساختمان جدید بتوانیم شرایط را برای حضور پررنگ فعالان اقتصادی فراهم و ارتباطات افزایش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.