کد خبر : 29769
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

با حضور مسئولین کشوری و استانی ؛

بهره‌برداری رسمی از طرح ملی اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی

بهره‌برداری رسمی از طرح ملی اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی
قطار به مجتمع بندری کاسپین رسید؛

سوت قطار راه‌ آهن رشت کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به یاد شهید جمهور و با حضور سرپرست ریاست جمهوری امروز به صدا در آمد.

به گزارش گیل ابراز؛ در این رویداد که وزیر راه و شهرسازی، رییس دفتر رییس جمهور، مدیرعامل شرکت ملی راه آهن؛ نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیران کشوری و استانی حضور داشتند، آخرین قطعه راه آهن قزوین،رشت،در ایستگاه مجتمع بندری کاسپین مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح زیرساختی مزبور که از تأکیدات رییس جمهور شهید بود، از ایستگاه پیربازار رشت تا منطقه آزاد انزلی به طول ۳۷ کیلومتر بوده که از سوی وزارت راه و شهرسازی و با همکاری این سازمان با صرف هزینه ۳۰ هزار میلیارد ریال طی پنج سال و نیم تکمیل و ساخته شد.
بنابراین گزارش در اهمیت این طرح ملی که دارای دستاوردهای بین المللی متعددی برای دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی کشورمان است، باید به نتایجی همچون وصل شدن ریلی دریاهای شمالی و جنوبی ایران؛ تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی جهت فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه فعالیت های ترانزیتی شرق و غرب آسیا، بهمراه فرصت سازی برای گسترش مناسبات کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حاشیه جنوبی خلیج فارس؛ اشاره کرد.

پروژه راه آهن رشت – انزلی به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال – جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش به سزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفاء کند.
با توجه به اهمیت و ضرورت احداث این خط آهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال ۹۷ آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۹۵ درصد بود، قطعه ۶ این پروژه عملیات زیرسازی (۱۷ کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و ۶۸ دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشت.
قطعه هفت هم عملیات زیرسازی ۱۸ کیلومتر، عملیات خاکی ۹ دهنه پل و ۱۶۱ دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار(خمام) هم ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال – جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه آهن رشت- کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است.
این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول ۲۷.۷ کیلومتر و ۲ خطه به طول ۹.۳ کیلومتر (۲۵.۳ کیلومتر رشت- پیربازار تا بندر کاسپین ۹.۷ کیلومتر و داخل بندر ۲ کیلومتر) است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.