کد خبر : 29404
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳

تشریح ایده پردازی بازی خانوادگی اسرار شیلات در بندر کیاشهر

تشریح ایده پردازی بازی خانوادگی اسرار شیلات در بندر کیاشهر
بازی خانوادگی اسرار شیلات در بندر کیاشهر  چطور ایده‌پردازی شد؟ چرا مجموعه تاریخی شیلات؟ ؛

سروش باغبان، مجری برندسازی شهری و آرش اسلامی طراح بازی‌های خانوادگی و گروهی از ایده و اثرات این قبیل فعالیت‌ها در نشاط جمعی و معرفی برند شهر می‌گویند.

به گزارش گیل ابراز؛ سروش باغبان مجری طرح‌های برندسازی شهری ایده بازی‌های ماجراجویی، گروهی و خانوادگی را اینگونه توضیح داد: در بازی‌های ماجراجویی شهری و بازی‌های گردشگری بیشترین تمرکز بر جلب توجه است. از توجه به جزئیات و ظرافت‌های معماری و شهرسازی گرفته تا المان‌های شهری هویت‌ساز و پرخاطره بر ساکنین و همچنین تشویق به تعامل با ساکنین و شنیدن و دیدن میراث ناملموس فرهنگی و تاریخی نقش به‌سزایی در این بازی‌ها ایفا می‌کند. همچنین باید طراحی طوری صورت گیرد که مخاطبین گردشگر را نیز کنجکاو و جذب کند.

در واقع در بازی شهری “هویت شهری نفس می‌کشد و حق مصاحبت با بازدید کننده‌ها را پیدا می‌کند.”

بازیکنان می‌بینند با توجه به این موارد که گردشگری مسئولانه را شکل می‌دهند، به راحتی به اهدافشان در بازی می‌رسند و موفقیت کسب می‌کنند. این تجربه موفق نظام ارزشی گردشگری افراد را در آینده شکل خواهد داد.

وی علت انتخاب بازی خانوادگی برای معرفی هویت شهری را تحکیم کانون خانواده بر پایه خاطرات و تجربیات مشترک عنوان کرد و گفت: دست‌یابی نقطه‌به‌نقطه به موفقیت‌ها با چاشنی هیجانات مثبت و حتی گاهی زدودن خستگی‌ها و ناامیدی‌ها در پناه یکدیگر به روابط عمق و معنا می‌دهد. همچنین تلاش برای‌ کار تیمی کودکان در کنار والدین، در پروژه‌ای که خارج از وظایف معمول بچه‌ها و دنیای بزرگسالان است تجربه‌ای فراموش نشدنی برای آنها رقم می‌زند. کودکان می‌بینند که والدین پابه‌پایشان به دنیای پر رمز و راز بازی وارد می‌شوند، با آن‌ها می‌خندند، غمگین می‌شوند و از خوشحالی جیغ می‌کشند. چنین خاطرات با کیفیتی در رویدادهای دیگر به دست نمی‌آیند. از این رو اجراء بازی به شکل خانوادگی یکی از سویه‌های موفق بازی‌های شهری است.

آرش اسلامی طراح بازی‌های شهری نیز توضیحاتی در این زمینه داد و گفت: برای طراحی رویدادهایی از این قبیل چیزی حدود یک تا سه ماه زمان لازم است که شامل ایده پردازی اولیه، بازدید از مکان، پرسه‌زنی و وقت‌گذرانی در مکان، شنیدن تجربیات و خاطرات ساکنین و کسبه، مطالعات اجتماعی و تاریخی، هماهنگی با مسئولین و شوراهای محلی، نوشتن داستان اصلی، نوشتن سناریو، طراحی مسیرها و ایستگاه‌ها، طراحی نقشه‌ها و اسناد بازی و نهایتا اجرا می‌شود.

وی استقبال در بندر کیاشهر را در مقایسه با تجربیات مشابه بیش از انتظار عنوان کرد و تشریح کرد: این اولین‌بار است که بازی شهری ما به شکلی برگزار ‌شد که بازیکنان می‌توانستند در هر زمانی بازیشان را شروع کنند و برای هر تیم زمان آغاز و پایان جداگانه ثبت شود. همچنین این امکان وجود داشت که خانواده‌ای بدون اطلاع قبلی به باجه شروع مراجعه کند و درخواست شرکت در بازی را داشته باشد. سی تیم از طریق ثبت‌نام قبلی و در مجموع بیش از پنجاه تیم در سه روز در بازی شرکت کردند.

این طراح بازی‌های گروهی در پایان عنوان کرد: توجه ویژه به فرهنگ ناملموس و تاریخ شفاهی از طریق مواجهه افرادی‌که تجربیات و خاطرات موثری از فضاها و داستان‌های آن دارند از اهداف مهم این بازی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.