گیل ابراز: مدت زیادى از دوران اوج کرونا در رشت و ایثار و رشادت هاى اقشار مختلف اجتماعى، خصوصا قهرمانان سلامت، پاکبانان، نانوایان، رانندگان حمل و نقل تاکسیرانى، مینی بوسرانى و اتوبوسرانى و… در خدمت رسانى به مردم در آن روزهاى سخت نمى گذرد.

اما در این یک سال نه تنها دغدغه ها و مشکلات ریز و درشت رانندگان تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کم نشده، بلکه این روزها زمزمه های جدی و نگران کننده تری از نارضایتی عمیق این قشر زحمتکش در رشت به گوش می رسد.

نارضایتی در بخشهای متفاوتی که هر یک به تنهایی میتواند معضلی بزرگ و طاقت فرسا برای آنان و در نهایت مردم یک شهر بهمراه داشته باشد. رانندگانی که وقتی می‌خواهند از مشکلاتشان بگویند نمی‌دانند باید از کدامشان شروع کنند؛ از عدم دسترسی به مدیریت سازمان مطبوعشان یا بلاتکلیفی در دریافت نرخ کرایه ها و یا حتی مشکلات پیش پا افتاده ای مثل کمبود علائم ترافیکی و نامشخص بودن محل ایستگاه هایشان در شهری چون رشت!!

پای صحبت مینی‌بوس رانها که بنشینی مشکلات مخصوص به خودشان را دارند از افزایش غیرعادی نرخ صدور پروانه فعالیت گرفته تا بلاتکلیفی وضعیت یارانه های گازوئیل مصرفی ماشینهایشان و زیر پا گذاشتن مصوبه شورا و…

تاکسی های فرودگاه اما در این بین بی نصیب نمانده و به مراتب مشکلات عمیق ترى دارند؛ آنها از افزایش ۲۰۰ درصدی اجاره ماهیانه و فشار برای اخذ آن بدون توجه به شرایط موجود کرونایی و تعطیلى فرودگاه براى مدت طولانى به ستوه آمده و در هفته اى که گذشت قصد داشتند دست از کار بکشند.

حال اگر فکر کنیم که از ۱۱ عضو شورا هیچکدام میانه ای با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نداشته و حتی ارتباطی هم با این قشر زحمتکش (که همیشه در دوران انتخابات بدنبال جلب حمایت و آرای آنان هستند) ندارند حداقل کاری که باید انجام میدادند نظارت بر مدیریت و حوزه اداره سازمانهای شهرداری است که از وظایف ذاتی آنان بوده و هست
شاید ندیدن نقاط ضعف و ایرادات سازمان بزرگی همچون حمل و نقل بار و مسافر شهری شهرداری رشت آنهم وقتی که تقریبا هیچ بخشی از آن بدون حاشیه و نارضایتی اداره نمیشود خود کار سختی است که گویی تنها از اعضاء محترم دوره پنجم شورای شهر برمیآید

مشکلاتی چون عدم برنامه ریزی و توفیق در برگزاری مزایده در زمان مقرر در مباحث مهمی چون جایگاههای CNG که باعث تمدید اجباری قرارداد با پیمانکار قبلی و تحمیل ۵ ماهه تمدید آن به شهرداری شد و باز نظارت مبهم سازمان بر عملکرد پیمانکار CNG که علیرغم درآمدهای مستند با عدم پرداخت منظم دستمزدها اعتراض کارگران را گاه تا تجمع آنان در ایستگاه‌های مختلف CNG رقم زد

اعضای محترم شورای شهر مشکلات پایانه در عدم نظارت بر کیفیت فضاهای عمومی آن از جمله سرویس‌های بهداشتی فضای سبز نمازخانه پارکینگها و حتی عدم وصول ۵ درصد عوارض فروش بلیت به صورت سلیقه ای را هم اگر بخواهند نادیده بگیرند باید نمره ای را برای تایید یا رد عملکرد بالغ بر یکساله ی رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهری شهرداری رشت در نظر بگیرند که میتواند دوباره همراه با ارفاق چشم پوشی بوده یا واقع بینانه و برای مرتفع کردن مشکلات موجود باشد.

در این میان شهردار رشت نیز اگر نتوانسته باشد در مدت نه چندان کوتاه حضورش در این جایگاه اطلاعات کاملی از این اتفاقات داشته باشد یا در بازدیدهای میدانی از کسری حداقل ۵ دستگاه اتوبوس نو نسبت به آمار خریدهای سالهای اخیر اطلاعاتی کسب نکرده باشد، حداقل تبدیل فضای سازمان به پارکینگ اتوبوس های اسقاطی را با چشم خود دیده و در آخرین اتمام حجت از بلاتکلیفی تعداد زیادی از اتوبوسهای شهرداری رشت در شهر قزوین آگاهی کامل بدست آورده است.

حال با توجه به اینکه این قشر زحمتکش و ایثارگر، دیگر امیدى به اعضا شورا براى عمل به وظیفه نظارتى شان ندارد، هر روز در گروه ها و دسته هاى مختلف با مراجعه به بزرگان استان، از دفتر نماینده محترم ولى فقیه، تا استاندارى، فرماندارى، شورا و … در پى رساندن دردشان به گوش آنان هستند.

حال باید دید آیا شهردار رشت در ادامه روند اصلاح شهرداری رشت به این روند عجیب و غیر قابل توجیه! اعضای شورا پایان خواهد داد و قدمی برای تغییر مثبت در روند عملکرد این سازمان مهم شهرداری برخواهد داشت یا تحت فشار شورا سکوت خواهد کرد.

تدبیرشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *