معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بیش از ۹۵ درصد کالا‌های وارداتی از بندر کاسپین کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی منطقه و کشور است.

گیل ابراز/ امین افقی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر کاسپین و بندرانزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اورسیا محسوب می‌شود اظهار داشت: ۲ شهرک صنعتی با ۱۴۰ واحد تولیدی در منطقه آزاد انزلی فعال است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی استفاده از مزیت‌های اوراسیا در شرایط تحریم را فرصتی جهت تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی کشور تلقی کرد و ابراز داشت: با عملیاتی شدن این کار ضمن تأمین نیاز کشور رونق و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر حاصل می‌شود.

افقی با تأکید بر اینکه محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی مستقر در ۲ شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی از توان مناسبی برای صادرات به کشور‌های حوزه خزر برخوردار است عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از مواد اولیه این واحد‌ها از بندر کاسپین تأمین می‌شود که از جایگاه و اهمیت ویژه این مجتمع بندری حکایت دارد.
وی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای احداث شهرک صنعتی شماره ۳ و پارک لجستیک در پسکرانه پشتیبان این بندر به عنوان یک بندر نسل جدید را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: موارد ذکر شده در دست اقدام قرار دارند از سوی دیگر احداث ‌شهرک شماره ۳ از جمله اولویت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از مزایای بندر کاسپین را داشتن پسکرانه عملیاتی و پشتیبان مناسب ذکر کرد و گفت: اتصال به خطوط ریلی سراسری، نزدیکی به مراکز اقتصادی و جمعیتی مهم کشور و بهره‌مندی از اسکله رو-رو در حال احداث در آینده نزدیک از دیگر چشم‌اندازهای این سازمان محسوب می‌شود.

افقی استقبال تجار و بازرگانان از مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی را نیز مورد تأکید قرار داد و در مورد مهم‌ترین علل این موضوع تصریح کرد: خلق ارزش و ایجاد مزیت‌های رقابتی، کوتاهی مسیر، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا از جمله دلایل استقبال بازرگانان از مجتمع بندری کاسپین است.

وی فعال کردن مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی، تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی را از دیگر شاخصه‌های پراهمیت مجتمع بندری کاسپین تلقی کرد و اظهار داشت: اجرای تعرفه‌های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ارائه مشوق‌های قانونی متنوع از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی موجبات گرایش تجار را فراهم کرده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین مشغول خدمات‌رسانی و فعالیت است خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کالا‌های وارداتی از بندر کاسپین کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی منطقه و کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *