پس از اینکه عنوان شهر خلاق خوراک برای رشت چهار سال سخت را در زمینه تثبیت برند پشت سر گذاشت و وضعیت متزلزل این برند با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، در رشت با پلاک کوبی شهر خلاق خوراک ثبیت شد و این موضوع با برنامه های پراستقبال روز رشت پیوند خورد و همچنین استقبال کم نظیر شهروندان مهر تایید بر فعالیتهای ارزشمند شهر خلاق خوراک زد، بر آن شدیم تا برند موثر شهر خلاق خوراک را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم اما متاسفانه در میانه راه به بحران کرونا برخوردیم و بسیاری از برنامه های تدارک دیده شده به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

به هر حال، هم اکنون که قدری از این مسئله فاصله گرفته ایم نیاز است که مسئولان استان گیلان و شهر رشت بیش از پیش به اهمیت برند شهر خلاق خوراک توجه کنند و از آن برای توسعه شهر بیش از پیش بهره ببرند.
لزوم توجه به صنایع خلاق، بهره گیری از نمادها و المانهای مرتبط با شهر خلاق خوراک در فضاهای شهری، لزوم توجه به نمادهای مرتبط با شهر خلاق در سازه های شهری و همچنین تولید محصولات فرهنگی خوراک محور می توانند سبب توجه مسئولان شهری به موضوع شهر خلاق خوراک شوند.
لازم است برای موفقیت، وحدت نظر و رفتار در مدیران ما به وجود آید تا برند شهر خلاق خوراک بتواند به عنوان یک عامل موثر در توسعه اقتصادی شهر، به تقویت جنبه های اقتصاد شهری و بهبود معیشت خانوارها منجر شود.
باید بپذیریم که این برند ارزشمند می تواند شهر رشت را متحول کند، اگر همه دست به دست هم بدهیم و شهر خلاق خوراک اولویت اصلی ما در زمینه گردشگری باشد.
هر چند گردشگری می تواند جنبه های گوناگونی از بومگردی، طبیعت گردی، سلامت، گردشگری خلاق و… داشته باشد اما برند ارزشمند شهر خلاق خوراک می تواند برای شهرمان عامل اصلی جذب گردشگر و توسعه اقتصادی باشد. تنها باید به این موضوع باور داشته باشیم و وارد عمل شویم.
علیرضا قانع
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق خوداک شناسی رشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *